Naučná stezka Javorníky

Naučná stezka představuje na 17 zastaveních historické a přírodovědné zajímavosti kolem hranice se Slovenskem, mezi obcí Střelnou a vrcholem Hrčovec (s odbočkami na Pulčínské skály a Bumbálku). Je dlouhá 25 km (+ odbočení 15 km a 11 km), lehká až středně náročná, vhodná pro pěší.

Náročnost: střední

Převážně přírodovědná naučná stezka vás seznámí zejména s krajinou Beskyd a jejím historickým vývojem, geologií, botanickými a zoologickými zajímavostmi hřebene podél Moravsko-slovenské hranice. Základní trasa stezky je dlouhá 25 km, délka dvou odbočení dalších 26 km, celkem tedy 51 km. Na stezku navazuje pokračování na slovenské straně v CHKO Kysuce končící až u zámku Budatín při soutoku Váhu a Kysuce.

Trasa stezky začíná v pohraniční obci Střelná v Lyském průsmyku, oddělujícím Javorníky a Bílé Karpaty a vede na Čubův kopec (720 m n. m.) s dřevěnou rozhlednou umožňující rozhled zejména na sever do údolí Senice a na jižní část Javorníků. Dále stezka pokračuje na severovýchodní část obce Francova Lhota, osady Poschla v údolí Senice, kde je dominantou asi 400 let stará lípa velkolistá, zvaná Kobzova. Stezka stoupá na Mikolinův vrch s rozhledy na jih do Pováží a pokračuje na nejvyšší vrch západní části Javorníků – Makytu (923 m n. m.). Vrch je zcela zalesněn se zbytky původních listanatých lesů s podrostem typické karpatské květeny a výskytem vzácných živočichů, mimo jiné i rysem, vlkem a medvědem. Vrch je významnou křižovatkou turistických cest. Odtud je vyznačeno první odbočení z páteřní stezky směrem na Pulčínské skály a Čertovy skály u Lidečka (15 km). Hlavní trasa vede na Papajské sedlo (691 m n. m.), kudy za II. světové války pronikly jednotky I. čs. armádního sboru ze Slovenska na Moravu a osvobodily Vsetín. Událost připomínají četné pomníčky. Přes zalesněný vrch Krkostěnou pokračuje trasa k rozcestí Kyčera nad Boroskou a odtud ke známé rekereační oblasti Portáš – Kohútka. Stezka dále vede hřebenem na vrch Frňovské (959 m n. m.) a pokračuje na Malý Javorník – Chotárnu (1019 m n. m.) a dál po slovenské straně hranice přes sedlo Bukovina (1013 m n. m.), Stratenec (1055 m n. m.), Stodoliská na nejvyšší vrchol pohoří Velký Javorník (1071 m n. m.) a na Kasárne, významné zimní rekreační středisko a odtud na vrch Hričovec (1059 m n. m.), kde naučná stezka Javorníky oficiálně končí. Odtud je vedeno druhé odbočení přes sedlo Pindula, Makovský průsmyk až na Bumbálku, významné turistické středisko a jeden z nejdůležitějších hraničních dopravních přechodů se Slovenskem. Severovýchodně od Bumbálky se nachází národní přírodní rezervace Salajka, pralesovitý zbytek původních karpatských jedlobukových lesů se stářím stromů až 300 let.

O stezku pečuje Správa CHKO Beskydy (na Slovensku Správa CHKO Kysuce) a sdružení ACTEA Rožnov pod Radhoštěm.