Tallová, Zelinka, Žemla
Lucia Tallová, Ján Zelinka a Tomáš Žemla je trojice etablovaných slovenských umělců, jejichž společná výstava představuje nejrůznější přístupy ke krajině coby domovu. Vycházejí ze svého regionu, ale neuchylují se k jeho doslovnému popisu a ohraničení. Naopak jej abstrahují, mění až v jakýsi prostor vlastního usebrání se, teprve v němž lze danou lokalitu považovat za svou a vnímat ji očima rezidenta.
V případě Tomáše Žemly to jsou remízky a pole v okolí Trnavy, v nichž sleduje neustálou snahu zkrotit život – ať okolní přírody či ten lidský. Ve vystavených vyčárkovaných obrazech i stromových reinkarnacích z ručního papíru Tomáš Žemla zprostředkovává vznešenost tamní divoké flóry. A stejně tak katarzi, kterou může přinést přítomná zemědělská každodenní rutina.
Ján Zelinka se naopak v rámci krajiny soustředí na faunu a propůjčuje jí duchovní rozměr. V Prešovském kraji sbírá nepovšimnutá sražená zvířata, kterým následně věnuje poslední rozloučení. Vytváří jim olověné sarkofágy a ty, které jsou již opuštěné, vystavuje. Též nechává na zvěř vzpomenout pomocí kresebných stop jednotlivých torz. Celkově faunu poutá s člověkem skrze rituál.
A Lucia Tallová v provázanosti s Bratislavou zpracovává vnitřní krajinu člověka. Proces abstrahování u ní vypadá tak, že z budov ponechává pouze kostry ubikací a četné archiválie. Obrazy městských panoramat přetváří do abstraktních mračen (byť je dříve malovala) a celkově rozvíjí prostředí, v němž jsou nejdůležitější intimita, nostalgie a vůbec psychologické rozpoložení člověka.
Pozoruhodné též je, jak všichni zmínění autoři ke svým dílům přistupují. Soustředí se na svou tvorbu primárně jako na celek.. V rámci něj dokonale znají své řemeslo, posouvají kupředu technologické postupy a jsou otevřeni novým formám. Patří mezi ty pozorovatele, kteří s klidem setrvají déle na jednom místě. Stále v něm mají co nového objevovat a z těch nejcennějších nálezů posléze vytváří své rozsáhlé univerzum.
Výstava rovněž stručně představuje rozpětí slovenské výtvarné scény. Výběr autorů byl cíleně koncipován tak, aby každý zastupoval jiný region, jiné vzdělání, soutěže a další úspěchy. Celkově aby měl každý z vystavujících odlišnou cestu za svým uchycením se na scéně.
Lucia Tallová (*1985) aktivně vystavovala na Slovensku i v České republice už v rámci studií v ateliéru malby Ivana Csudaie na bratislavské Vysoké škole umění a designu (2005–11). K tomu vyhrála několik významných soutěží: STRABAG AWARD (2010), 1. místo v Maľbe roka VÚB (2013), Cena Nadácie Tatra banky za umení (2016) a záhy se dostala do zahraničí. Vystavovala ve Francii, Švýcarsku, Nizozemí, Itálii, Rakousku, Japonsku a Brazílii. Dostala se na Frieze v New Yorku (2021) či na bienále v Lyonu (2022). Je laureátkou ceny NOVUM (2021).
Ján Zelinka (*1978) má praxi rovnou z několika škol. Na Fakultě umění Technické univerzity v Košicích nejdříve absolvoval Ateliér svobodné kreativity (3D) u Juraja Bartusza (2002–6) a následně obor Volné výtvarné umění (2006–8). Studoval též na pražské Akademii výtvarných umění v sochařském ateliéru Jana Hendrycha v rámci stáže (2007). A nakonec absolvoval i doktorandské studium, tentokrát na katedře Socha-objekt-instalace na Vysoké škole výtvarných umění a designu v Bratislavě (2012–17). Je uznávanou sochařskou autoritou ve střední Evropě. Vystavoval ovšem i v USA nebo Anglii. Získal cenu Oskara Čepána (2015).
A Tomáš Žemla (*1984) se po vystudování Katedry výtvarné tvorby a výchovy Univerzity Konstantina Filozofa v Nitře, kde diplomoval v roce 2007 v ateliéru malby Jozefa Bause a Viliama Lovišky, zaměřil na zahraničí rovnou. Absolvoval přes dvacet výběrových bienále, které byly např. v Číně, Japonsku, USA, Mexiku, Kanadě a Itálii. Vystavoval na řadě samostatných i kolektivních výstav např. v Belgii, Finsku, Francii nebo Slovinsku. Účastnil se také tří mezinárodních grafických symposií a je držitelem dvou ocenění – třetího místa na Mezinárodním grafickém bienále v Bukurešti (2014) a čestné ceny na Mezinárodním grafickém bienále José Guadalupe Posada v Mexiku (2017). Až v posledních pěti letech se „vrací domů“. Nejdříve začal být hodně aktivní v České republice a teď je stále více k vidění i přímo na Slovensku. Získal rovněž stipendium od Pollock-Krasner Foundation (2019).
Hana Puchová
Každé dílo je intimitou svého autora a divák se skrze něj prodírá umělcovým životem. Přesto jsou ale i v životě umělce místa, kam se návštěvník nedostane, případně jen velmi výjimečně a na krátkou chvíli. Takovým místem je domov ve smyslu – obýváku, ložnice, koupelny nebo kuchyně. Těch několik pokojů, kam nepatří ani věci z ateliéru. Každý umělec si ateliér někdy namaloval, ale kolik z nich pomyslně pustilo diváka do své domácnosti? Mezi těch pár odvážných patří Hana Puchová, která má už roky dveře od bytu otevřené. Vypráví především skrze zátiší a má pro to vzácný dar. Z obyčejného hrnku na kávu a dalších předmětů dovede udělat svou stylizací ony tiché spolubydlící nejen své domácnosti, ale i vzpomínek a lecjakých dlouhých chvil. Vytváří tedy ojedinělý dokument ukazující ty nejpřirozenější okamžiky někoho natolik zajímavého, jako je právě umělec. Právě část tohoto dokumentu je vystavena v Pekelných sáních.
Zápis z návštěvy
(pohled ze vstupu v rohu místnosti)
Rohový pokoj, pastelově zelené stěny, imitace dřeva na podlaze a kus staršího žíhaného koberce. Naproti dvoje okna, pro každou stěnu jedno, pod okny vždy stůl, jeden oválný určený člověku a druhý hranatý, odkládací, plný větviček a sloužící kanárkům z klece po pravici. Záclony tlumící světlo, věčné, ráno, věčný podvečer, všude s tím spjaté věci – oblečení, nádobí a další předměty, podlaha ovšem čistá a nikde žádný prach. Za klecí s kanárky vpravo postel s přehozem a větším počtem polštářů, stěna s rozsáhlou knihovnou ale příliš malou na počet přítomných knih, tropická tapeta a pár starých obrázků s jednoduchými rámy. Na protější pravé stěně zmíněný hranatý stůl, za ním topení i zároveň sušák, parapet jako polička a decentně stáhnutá žaluzie. V rohu mezi okny stará lednice a velký růžový ušák se známkami poctivě stráveného času, židle coby podnožka a pár předmětů na dosah ruky pod puntíkovanými dekorativními lampami. Levá protější stěna s oválným stolem dnes a denně sloužícím, stojan na květiny a za ním bílé obdélníkové kachličky, nad nimi další malé obrazy a retro žluté hodiny. Po levici bílá kuchyňská linka, bílé staré spotřebiče a další bílé kachličky, zavěšená dřevěná skříňka, hrnce a poklice nastřádané pod ní, čajová konvice a plecháček u sebe čekající na svou chvíli. A v prostoru létající kanárci, zpěvem vítající příchozí každé ráno a každý podvečer.
Jiří Marek, Barbora Mikudová
Výstava ukazuje dnešní svět jako pluralitu realit, v nichž si každý skrze návyky vytváří individuální prostředí o vlastních významech a vztazích. Je to svět rychlý, pomíjivý a natolik nasycený informacemi, až jsou tyto domovy beze stěn vysoce subjektivní a zároveň křehké. Pro mezilidské vztahy to vyžaduje mnohem vyšší míru empatie a mezi ty, kteří ji mají zcela mimořádnou, patří i Jiří Marek a Barbora Mikudová.
Oba autoři, řadící se mezi umělce narozené v 90. letech, mají pozoruhodnou vnímavost vůči situacím, stavům, pocitům, souvisejících s ukotvením člověka ve světě. Oba umí užívat metafor, černobílost jim je vzdálená a nebojí se deformovat mimésis k vyjádření skutečnosti. Svými díly dovedou vyobrazit např. zápal, nemohoucnost, nostalgii, bolest a spoustu dalších intenzivních projevů, jejichž popis se v běžné řeči často omezuje na: „stejně by mi nikdo nerozuměl“ nebo „to si musím vyřešit sám“, přestože je každý důvěrně zná. Dokážou tedy zachytit i ty momenty, v nichž si lidé připadají nejvíce sami a umožňují je srozumitelně a intenzivně sdílet s ostatními.
Zároveň se však dotýkají přímo některých zdrojů, které za dnešním světem coby pluralitou realit stojí. Na příklad u obrazů Jiřího Marka lze v nadsázce získat dojem o absolvování rychlého kurzu dějin umění. Zcela záměrně se v jeho dílech manipuluje s minulostí. Jsou to jakési eklektické „ruiny“, nostalgické, melancholické kompozice, ze kterých je možné tušit předobrazy uplynulých dob, ať už doslovnými citacemi nebo celkovou atmosférou. Zároveň si však pomocí barevnosti, a vůbec skrze práci s formou a vyobrazených předmětů, obrazy ponechávají současný háv. Skvěle tedy reprezentují právě dnešní přístup k minulému, kdy uplynulé v čase už není něčím dogmatickým, ideálním, nebo zapomnění hodným. Minulost se stává tvůrčím materiálem pro vlastní každodenní sebeidentifikaci.
A Barbora Mikudová? Rovněž se vyjadřuje zejména malbou a též je pro ni důležitý figurální námět. Namísto ruin ale vytváří „anonymní prostory“ ovlivněné tím, co dnes lze sledovat z poza displayů. Své kompozice tedy nasvěcuje umělým světlem a vytrhává je z obvyklého prostorového uspořádání. Někdy cíleně pracuje i se specifickými úhly pohledu nebo efektem zploštění. Celkově pak v dílech zachycuje prostředí, v nichž jsou informační technologie brány již za přirozenou součást každodenního fungování. Prostředí, která jsou zároveň rozhraními mezi veřejnou rolí a intimitou, obecným a individuálním, konkrétním a anonymním nebo skutečným a virtuálním.
Zdeněk Tománek
Na výstavu pro galerii Pekelné sáně jsme vybrali z rozsáhlého díla Zdeněk Tománka plastiky a bronzy z rozmezí posledních třiceti let, včetně dvou plastik, které jsou veřejnosti prezentovány poprvé. Zdeněk Tománek vstoupil na českou výtvarnou scénu v osmdesátých letech dvacátého století. Již od počátku je v jeho díle velmi dobře rozpoznatelný osobitý sochařský rukopis. Lze jej charakterizovat jako poctivý řemeslný přístup k materiálu a jeho zpracování, využívání tradičních principů hmotové výstavby sochy a uměřené prostorové rozvinutosti. Na těchto základech a za využití modernistického tvarosloví rozehrává střídání světla a stínu na konvexních a konkávních hmotách doplněných realistickými momenty inspirovanými přírodou i světem techniky. Expresivní výrazovost, střídání hrubých a hladkých povrchů „oživuje“ pevnou hmotu kovu (povětšinou Zdeňkova oblíbeného bronzu) a kompozici opticky rozpohybovává.
Narativní složka povětšinou představuje zoomorfní a technicistní motivy, které předkládají divákovi předivo vzájemných vztahů, interakcí a symbolů, které Zdeněk s nadsázkou a humorem kombinuje do mnohovýznamových celků. Nabízí tak divákovi možnost číst sochu jako rozvíjející se příběh a na základě vlastní imaginace odhalovat její obsah a sdělení. Tematicky má Z. Tománek velmi široký rozsah. Ve svém díle se nevyhýbá takzvaně velkým tématům jako je víra, smrt, čas a podobně, ale zpracovává i aktuální dobová témata a každodenní situace a mezilidské vztahy. Velmi dobře je z jeho děl patrný jeho blízký vztah k přírodě. Kontinuálně se také věnuje vztahu člověka ke krajině.
Vodítkem pro vnímání jeho plastik mohou být lapidární pojmenování jednotlivých děl, ale také mohou být záměrně zavádějící. Můžeme tedy vstupovat do příběhů a imaginativních krajin sochaře Tománka a objevovat tak nejen jeho myšlenky a sdělení, ale skrze jeho díla objevovat své vlastní „Osobní krajiny“.
Turistický portál Východní Morava je oficiálním průvodcem po atraktivitách Zlínského kraje, které se skrývají v regionech Kroměřížsko, Valašsko, Slovácko a Zlínsko a Luhačovicko
Centrála cestovního ruchu Východní Moravy, o. p. s.
J. A. Bati 5520, 761 90 Zlín
info(@)vychodni-morava.cz
Chcete také prezentovat vaši nabídku na www.vychodni-morava.cz
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |